Decyzją dyrektora w galerii współczesnej MNW zasłonięto prace Natalii LL i Katarzyny Kozyry, które, przełamując tematy tabu, prowokowały do rozmowy o wizerunku kobiety w kulturze popularnej, o konsumpcji, ciele i seksualności. „To jest Muzeum Narodowe i pewna tematyka z zakresu gender nie powinna być explicite pokazywana” – wyjaśniał dyrektor muzeum, prof. Jerzy Miziołek. Cała afera zaczęła się od listu zaniepokojonej matki do Ministerstwa Kultury, a plotka głosi, że prace padły ofiarą cenzury, gdyż rozpraszały młodzież odwiedzającą galerię. W Internecie zawrzało, a pod Muzeum Narodowym zebrali się przeciwnicy cenzury w sztuce. Odwieczna rola sztuki wypełniła się, skłaniając publikę do rozmowy. Także na temat edukacji seksualnej.
Dyrektor – podobno na polecenie Ministra Kultury, znanego już z podobnych interwencji – chce chronić młodzież przed wizerunkiem kobiety jedzącej banana. Tymczasem ta sama młodzież bombardowana jest treściami o charakterze bliskim soft-porno w teledyskach czy na portalach społecznościowych. W sieci są też łatwo dostępne treści pornograficzne, na które trafiają zarówno przypadkiem młodsze dzieci, korzystające z mediów bez opieki rodziców, jak i nastolatki, zadające wyszukiwarkom pytania o sprawy, o które nie zapytają rodziców ani nauczycieli. O ile minister nie wyłączy Internetu, trudno będzie odciąć odbiorców od takich treści. Dlatego warto poszukać innego rozwiązania. Jeśli chodzi o młodzież – najlepszym wydaje się porządna edukacja seksualna.
Jednym z ważnych i trudnych tematów – wskazywanym też przez nauczycieli w badaniu przeprowadzonym przez IPSOS – jest pornografia w sieci. Panoptykon przygotował propozycję, jak o niej rozmawiać z młodzieżą – scenariusz lekcji pt. Pornografia w sieci – warto rozmawiać. Jeśli będziemy na poważnie rozmawiali z Jasiem o dojrzewaniu i seksualności, Jan nie będzie widział nic zdrożnego w jedzeniu bananów i skojarzenia nie będą odciągały go od istoty samego dzieła – jak miało to miejsce w przypadku tych prac, które przecież miały zwrócić uwagę na konsumpcję i wizerunek kobiety w kulturze.
Anna Obem, Justyna Dywańska